fredag 23 september 2011

Rökelser

Vad är rökelse?


  


  
Zenklostrens regler för hur munkdräkten ska renas slogs fast på 1200-talet av mästaren Dôgen. Rutinen sägs ha sitt ursprung hos Buddha själv och följs fortfarande: Man badar, sätter på sig dräkten, slår sig ner sittande och låter sig i den ställningen omvärvas av rökelse tre gånger. Allt sker under stor koncentration och med noggrant föreskrivna rörelser. Avslutningsvis bugar man, reciterar särskilda sutror, tvättar fötterna och sitter i zazen.
Rökelsematerialet ska vara pulveriserat sandelträ eller aloeved från örnträdet, ett exklusivt material som började dyka upp i Japan under 12-1300-talen. Denna Bibelns doftande aloe är central inom buddhismen, representerande okunnigheten, grundorsaken till all besvikelse och lidande, som i sin tur föder bindningar (representerat av sandelträ), ond vilja (kryddnejlika), svartsjuka (gurkmeja) och stolthet (borneolkamfer).
 

 






I Indien har man i tusentals år mediterat på mattor vävda av vetivertgräsets rötter, vars doft inte bara håller insekter borta utan också är lugnande. Detsamma gäller den överallt i Indien närmast obligatoriska rökelseingrediensen sandelträ, gammal i användning redan på Buddhas tid (500-talet f. Kr.). När han ska beskriva vilket lyxliv han levde som prins är bästa exemplet just det förstklassiga sandelträ han brukade använda.

Inom europeisk magisk praxis väljer man ingredienser efter tillfälle och ändamål. Riktlinjerna är vanligen astrologiska: Vill man utså split bränner man svavel och andra ämnen som styrs av Mars krigiska energi, vill man trolla för kärlek väljer man Venusdofter som rosenblad. Doften är ett hjälpmedel för att komma i rätt stämning och röken som bildas kan ibland vara till rent konkret hjälp - i den kan andeväsen anta synlig form. 

Dagens rökelseanvändning

Rökelse i form av stickor och koner används idag i religionsutövning, modern magi, alternativ medicin och som allmän trivselfrämjare. Konsumtionen är svår att bedöma. Den danska undersökningen 2004 kunde inte gissa närmre än "mellan 1 och 10 ton" om året. Många importerar och både företag och privatpersoner tar in småpartier på resor och köper på nätet. Enligt detaljhandlarna som intervjuades köpte kvinnor mer än män. Målgruppen var 15-55-åringar för de billigare rökelserna och 30-55-åringar för de dyrare.
I Japan finns tre tydliga rökelsemarknader: Den religiösa med rökelser som ofta görs efter gamla tempelrecept, den lilla exklusiva marknaden för kodô och teceremoni samt massmarknaden för privatpersoner i hemmen. Rökelse används dagligen i 40 % av av de japanska hushållen; det är ett av buddhismens offer och bränns fortfarande för förfäderna. Massmarknaden för profant bruk har uppstått under efterkrigstiden. I mitten av 1900-talet stod vardaglig "sällskapsrökelse" för 40 % av hela marknaden, 2006 utgjorde den 80 %. 

Att "rena energier"

Negativ energi bildas av rädsla, missämja och ondska och skapar ny rädsla, missämja och ondska. Så här renas rum från dålig energi enligt dagens new agepraxis (aromaterapi, feng shui, häxeri, medium, örter..). Det omfattar mer än en rundvandring med rökelse - i tur och ordning:
1. Rensa. Gammal energi samlas som mentalt damm i överfyllda och bortglömda utrymmen. Plocka bort saker som inte används, allt som är trasigt, smutsigt och i vägen för fri rörelse i rummet - kartonger och kassar, kläder och skor, högar av böcker, tidningar och papper, döda krukväxter och osedda tavlor, ormbon av sladdar.
2. Lys upp. Byt ut trasiga glödlampor eller sätt in starkare. Tvätta fönster och speglar.
3. Vädra. Ställ upp fönster och dörrar. Finns det en särskild lukt på någon plats i rummet bör allt där tas ut och vädras. Smuts luktar nästan alltid, dålig energi luktar ofta, andeväsen luktar ibland.
4. Rengör. Torka av alla ytor (golv, fönsterbrädor, bord, stolar, hyllor...) med varmt vatten med tillsats av havssalt och eterisk olja (nedan). Tänk dig att du med varje torktag driver ut den gamla energin genom det öppna fönstret. Hjälp till med ord tyst eller högt - en magisk formel, bön eller vilka ord som som helst som uttrycker det du vill. UT! UUT! UUUT! räcker långt. Du ska vara med i det du gör och verkligen mena det.
5. Salta. Strö havssalt i rummets alla hörn, på golvet eller listerna. Det behövs inte mycket men det behövs. Starkt saltvatten kan också användas men ger en ljus salthinna som syns på mörka ytor.
6. Rök. Gå runt med rökelsen i rummet, från hörn till hörn och till varje skrymsle. Tänk eller uttala dina bästa kraftord på samma sätt som vid torkningen. Handlar det om andeväsen får man tala högt och bestämt. Ställ rökelsen mitt i rummet och låt brinna ut. Vilken rökelseform som helst kan användas:
• New agefavoriten vit salvia (Salvia apiana) har hämtats från nordamerikanska indianer men effektiva rökelsematerial plockas från många traditioner, t. ex. från Norden
• Glödande rökelsepinnar.
7. Underhåll. Effekten kan vara omedelbar och förbluffande oavsett vad man väntade sig - annorlunda upplevelser, beteenden och händelser i rummet. Upprepa vid behov.

Offentliga dofter

De andras stank
Luktmaskering på offentliga platser har kommit tillbaka på senare år. På East London Line i Londons tunnelbana pyser det citrus och blommor när man slår sig ner på sätena. Här handlar det om handfast luktmaskering, för tåget går under Themsen på ett ställe som luktat "blomvatten, kloak och mögel" i åratal. Sedan rökförbudet trädde i kraft 2005 på svenska restauranger och pubar har efterfrågan på luktspridare ökat kraftigt. Nu är det andras svettlukt folk lägger märke till och inte står ut med.

Vår egen doft
De stora doftföretagen har länge ägnat en stor del av sin tid åt att skapa lukter som hjälper till att sälja varor - man kan köpa lukt av färsk pizza, gammaldags plast och ny bil. Ett familjebageri i Göteborg ledde på 80-talet ut bakdofterna på gatan i stället för genom fläktsystemet upp i himlen. Det tyckte grannarna var en sanitär olägenhet och lyckades få bort genom klagomål hos tillbörlig myndighet. Det hade aldrig gått idag när varenda jourbutik anstränger sig för att lukta hembakt - det ökar brödförsäljningen med 50 %. Kakor, nygrillat och nymalet kaffe fungerar också bra. Alltför syntetiska och långsökta dofter (varuhusgångar med lukt av blomsteräng) verkar snarast reta upp folk, men diskreta doftimpulser kan få kunderna att passera snabbare, stå lugnare i köerna och köpa mer benägna för impulsköp. Mäklare vet sedan gammalt vad rätta lukten kan göra för att sälja ett hus. Kardemumma + mandarin = hemtrevnad och friskhet.

Det har gjorts ett och annat misstag med offentlig parfymering. När pjäsen "The French touch" hade premiär på Broadway 1945 hade ett pr-geni dränkt in programmen och platsanvisarna i parfym och lät det dessutom blåsa ut i salongen genom ventilationssystemet. Snart hade halva publiken raglat ut och resten låg i stolarna - men ensemblen spelade föreställningen till slut.
Brasilien var först med parfymerade frimärken. Valet av doften tjära var inte var så lyckat. Frimärkena fick dras in efter alltför många falska brandlarm på postkontoren. I England valde man eukalypus. Senare har Schweiz följt efter med choklad och Hongkong med jasminfrimärken.

Hos www.moderjord.nu finns över 100 olika rökelser och tillbehör. Även vit salvia.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar